Prawo Murphy'ego: Trudne problemy pozostawione same sobie, staną się jeszcze trudniejsze.
C++: Operatory
arytmetyczne   |   logiczne i porównania   |   przypisania   |   dostępu do danych   |   bitowe   |   inne
Operatory arytmetyczne
operator nazwa przykład wyjaśnienie
* mnożenie x * y mnożenie x przez y
/ dzielenie x / y dzielenie x przez y
% modulo x * y reszta z dzielenia x przez y
+ dodawanie x + y dodawanie x do y
- odejmowanie x - y odejmowanie y od x
++ inkrementacja x++
++x
inkrementacja x po użyciu
inkrementacja x przed użyciem
-- dekrementacja x--
--x
dekrementacja x po użyciu
dekrementacja x przed użyciem
 
Operatory logiczne i porównania
operator nazwa przykład wyjaśnienie
> większe niż x > y 1 gdy x jest większy od y, w przeciwnym razie 0
>= większe lub równy x >= y 1 gdy x jest większy lub równy y, w przeciwnym razie 0
< mniejszy niż x < y 1 gdy x jest mniejszy od y, w przeciwnym razie 0
<= mniejszy lub równy x <= y 1 gdy x jest mniejszy lub równy y, w przeciwnym razie 0
== równy x == y 1 gdy x jest równy y, w przeciwnym razie 0
!= nie równy x != y 1 gdy x jest różny od y, w przeciwnym razie 0
! logiczne NOT !x 1 gdy x jest równy 0, w przeciwnym razie 0
&& logiczne AND x && y 1 gdy x jest różny od 0 i y jest różny od 0, w przeciwnym razie 0
|| logiczne OR x || y 1 gdy x lub y jest różny od 0, w przeciwnym razie 0
 
Operatory przypisania
operator nazwa przykład wyjaśnienie
= przypisanie x = y przypisanie zmiennej x wartości zmiennej y
op= przypisanie złożone x op= y równoważne wyrażeniu: x = x op y, gdzie op jest dowolnym operatorem arytmetycznym lub bitowym
 
Operatory dostępu do danych i rozmiaru
operator nazwa przykład wyjaśnienie
[ ] element tablicy tab[0] pierwszy element tablicy tab
. selektor pola os.imie pole imie w strukturze os
* wyłuskanie *p zawartość lokacji pamięci o adresie p
& referencja &x adres obiektu x
sizeof rozmiar w bajtach sizeof(x) wielkość pamięci zajmowanej przez obiekt x w bajtach
 
Operatory bitowe
operator nazwa przykład wyjaśnienie
~ negacja ~x zamienia bity równe 0 na 1, a bity równe 1 na 0
& iloczyn - AND x & y jeżeli odpowiadające sobie bity x i y równe 1, to odpowiedni bit wyniku równy 1, w przeciwnym razie 0
| suma - OR x | y jeżeli odpowiadające sobie bity x i y równe 0, to odpowiedni bit wyniku równy 0, w przeciwnym razie 1
^ różnica symetryczna - XOR x ^ y jeżeli odpowiadające sobie bity x i y mają różne wartości, to odpowiedni bit wyniku równy 1, w przeciwnym razie 0
<< przesunięcie w lewo 1 << 3 wynikiem będzie liczba 8
>> przesunięcie w prawo 8 >> 3 wynikiem będzie liczba 1
Pozostałe operatory
operator nazwa przykład wyjaśnienie
( ) funkcja sqrt(123) wywołanie funkcji sqrtz parametrem 123
(typ) konwersja typu (long)x konwersja zmiennej x na typ long
? : operator warunkowy x ? y : z jeżeli x jest różne od 0, to wybrana będzie wartość y, przeciwnym razie z
, operator wiązania i++, j++ najpierw inkrementacja i, następnie inkrementacja j

 

« wstecz   dalej »