Trójkąt równoramienny ma równe ramiona, jednak jeden z boków jest krótszy
Java - Metody specjalne w Javie
Programy  |   Aplety

Metoda main w programach Javy

W aplikacjach Javy - poza metodami tworzonymi i definiowanymi przez programistę - występują metody, które spełniają specjalną rolę.

Programy uruchamiane z wiersza poleceń o raz programy okienkowe wymagają metody main, od której zaczyna się wykonywanie programu. Brak tej metody uniemożliwia uruchomienie programu. Deklaracja funkcji main wygląda następująco:

	public static void main (String args[])
	{	.....
		// ciało metody main
		.....
	}

Deklaracja metody main może wystąpić w dowolnym miejscu. Niezależnie od miejsca deklaracji, realizacja programu zawsze rozpoczyna się od wykonania tej metody. Znaczenie poszczególnych elementów deklaracji metody:

  • public - modyfikator dostępu do metody z każdej innej klasy - klasa main musi być publiczna, aby możliwe była dostępna dla wszystkich innych klas;
     
  • static - metoda wspólna dla wszystkich obiektów klasy, dostępna nawet bez tworzenia obiektu - bez tej właściwości niemożliwe byłoby uruchomienie programu: ponieważ Java operuje tylko obiektami, a przed uruchomieniem programu jeszcze żaden obiekt nie istnieje; dzięki modyfikatorowi static możemy odwołać się do metody main jeszcze przed utworzeniem jakiegokolwiek obiektu, co pozwala uruchomić program i w metodzie main tworzyć konieczne obiekty;
     
  • void - ponieważ metoda main może być wywoływana nawet z wiersza poleceń (przez wywołanie jej klasy), więc nie może zwracać żadnej wartości; dlatego jej typ musi być void;
     
  • main - nazwa metody (należy pamiętać, że zawsze musi być pisana małymi literami);
     
  • String args[] - wywołując klasę z wiersza poleceń możemy przekazać do metody main parametry jako łańcuchy znaków zakończonych spacją; parametry takie zawsze traktowane są jako napisy i zapisywane w tablicy; ponieważ nigdy z góry nie wiemy czy parametry będą przekazane do metody, czy nie, to w deklaracji należy umieścić parametr tablicy typu String.
     

Przykład programu wyświetlającego parametry przekazane w wierszu poleceń:

	class Parametry
	{
	   public static void main ( String tabParam[ ] )
	   {  for (int k = 0; k < tabParam.length; k++)
			 System.out.println ("Parametr " + k + 
							   " ma wartosc : " + tabParam[k]);
	   }
	}

 

Metody specjalne w apletach Javy

Java najczęściej kojarzy się z pisaniem apletów, umieszczanych na stronach WWW. Aplety od aplikacji różni środowisko, w którym jest wykonywany, struktura i sposób wykonania. W aplikacji działanie rozpoczyna się od metody main. Aplet natomiast ma swoją strukturę przedstawioną na poniższym rysunku:
Działanie appletu

Każdy aplet dziedziczy z klasy java.applet.Aplet: posiada więc własne metody oraz metody odziedziczone z klasy bazowej java.lang.Applet. Metody odpowiedzialne za sterowanie apletu to: init, start, stop, destroy i paint. Wszystkie one są zdefiniowane w klasie bazowej java.lang.Applet. Tworząc własny aplet nie musimy redefiniować żadnej z tych metod. Jeżeli jednak chcemy zmienić standardowe zachowanie apletu, to możemy przesłonić każdą z tych metod tworząc jej redefinicje w swoim aplecie.

Funkcje realizowane przez specjalne metody apletu:

  • init - jest odpowiednikiem konstruktora klasy - wywoływana tylko raz, gdy aplet jest po raz pierwszy "ładowany"; opuszczenie strony zawierającej aplet i powrót na nią nie wykonuje ponownie metody init;
     
  • start - jest odpowiedzialna za wykonanie pracy apletu - wykonywana każdorazowo, gdy strona z apletem, staje się stroną bieżącą;
     
  • stop - zatrzymuje pracę apletu oraz zwalnia używane przez aplet zasoby systemowe - wykonywana zawsze, gdy przeglądarka ładuje inną stronę WWW;
    Jeżeli aplet redefiniuje metodę start, to powinien również redefiniować metodę stop, aby nie blokować zasobów systemu, gdy użytkownik przegląda już inna stronę WWW;
     
  • destroy - kończy działanie apletu i zwalnia wszystkie używane zasoby systemowe - wykonywana, gdy aplet kończy swoje działanie; jest zbyteczna, gdy metoda stop wykonuje wszystko, co jest potrzebne do zakończenia działania apletu; destroy jest potrzebne tylko dla apletów, które powinny zwolnić zasoby zarezerwowane w metodzie init;
     
  • paint - wykreślenia (rysowanie) apletu na stronie WWW.
     
« wstecz   dalej »