Wstęp
Java jest w pełni obiektowym językiem programowania zaprojektowany przez Sun Microsystems. Tworzenie aplikacji odbywa się wyłącznie w oparciu o klasy, obiekty, interfejsy i pakiety. W języku Java zrealizowano paradygmat programowania zorientowanego obiektowo, z wbudowanymi mechanizmami współbieżności, obsługi sytuacji wyjątkowych i kontrolą przydziału pamięci. Składnia Javy oparta jest na języku C++. Istnieją jednak istotne różnice między Javą i C++:
Wynikiem kompilacji programu źródłowego jest kod pośredni nazywany kodem bajtowym Javy (ang. Java Byte Code) a nie kod maszynowy. Umożliwia to uruchamianie skompilowanego programu w dowolnym systemie, niezależnym od środowiska, w którym program został skompilowany. Na środowisko Java składa się kilka elementów:
Java umożliwia pisanie programów, które mogą być uruchamiane z wiersza poleceń, aplikacji okienkowych, a także appletów: programów wstawianych na strony WWW i wyświetlanych przez przeglądarki internetowe. Ten kurs ma wprowadzić Cię w podstawy programowania w języku Java. Aby poznać pełne możliwości języka musisz korzystać z dokumentacji dostępnej na stronie firmy Sun Microsystems. Obszerność - zwłaszcza pakietów bibliotecznych - uniemożliwia ich pełną prezentację. Niniejszy kurs ma Cię zapoznać jedynie podstawami języka Java na podstawie w miarę licznych przykładów. Po opanowaniu podstaw dalej musisz doskonalić swoje umiejętności samodzielnie. Będziemy poznawali kolejno: W części 1 - Narzędzia poznasz zestaw narzędzi niezbędny do rozpoczęcia pracy (jakie programy i skąd ściągnąć, jak je zainstalować i jak przygotować środowisko, aby można było pisać, kompilować i uruchamiać własne programy). W części 2 - Pierwszy program zapoznasz się ze strukturą programu napisanego w Javie oraz zobaczysz jak należy pisać, kompilować i uruchomić program napisany w Javie. W części 3 - Opis języka poznasz podstawowe elementy języka Java: podstawowe typy zmiennych, operatory służące do tworzenia wyrażeń, instrukcje sterujące pracą programu, klasy i obiekty oraz wyjątki czyli sposoby obsługi błędów, które mogą wystąpić podczas uruchomienia programu. W części 3 - Applety dowiesz się jak tworzyć aplikacje uruchamiane na stronach WWW. Zapoznasz się z metodami pisania tekstu i rysowania, nauczysz się tworzyć proste animacja oraz nauczyć się jak Twój program może reagować na działania użytkownika. W części 4 - Aplikacje okienkowe zobaczysz jak w Javie powstają aplikacje "okienkowe". Nauczysz się tworzyć własne okna i menu programu, korzystać z komponentów takich, jak pola tekstowe, przyciski poleceń, pola wyboru i opcji, pola list. Na koniec zapoznasz się jak w Javie realizować operacje wejścia-wyjścia: odczytywać dane z klawiatury i pracować z plikami dyskowymi.
|