Ciężka praca kiedyś zaprocentuje. Lenistwo daje efekt natychmiastowy.
Wstęp

Java jest w pełni obiektowym językiem programowania zaprojektowany przez Sun Microsystems. Tworzenie aplikacji odbywa się wyłącznie w oparciu o klasy, obiekty, interfejsy i pakiety. W języku Java zrealizowano paradygmat programowania zorientowanego obiektowo, z wbudowanymi mechanizmami współbieżności, obsługi sytuacji wyjątkowych i kontrolą przydziału pamięci. Składnia Javy oparta jest na języku C++. Istnieją jednak istotne różnice między Javą i C++:

  • wprowadzono ograniczenia ułatwiające testowanie programu i czyniące kod bardziej czytelnym;
     
  • usunięto niektóre elementy języka: wskaźniki, definicje typów, dyrektywy preprocesora, struktury i unie;
     
  • usunięto preprocesor;
     
  • usunięto możliwość przeciążania operatorów;
     
  • wielodziedziczenie zastąpione zostało mechanizmem implementacji interfejsów;
     
  • alokacją i zwalnianiem pamięci zajmuje się środowisko, a nie programista;
     
  • nie ma możliwości definiowania procedur i funkcji poza klasami.
     

Wynikiem kompilacji programu źródłowego jest kod pośredni nazywany kodem bajtowym Javy (ang. Java Byte Code) a nie kod maszynowy. Umożliwia to uruchamianie skompilowanego programu w dowolnym systemie, niezależnym od środowiska, w którym program został skompilowany.

Na środowisko Java składa się kilka elementów:

  • język programowania Java, w którym piszemy program źródłowy;
     
  • kompilator przetwarzający program źródłowy na kod bajtowy: przenośną postać programu, która może być zinterpretowana przez dowolną maszynę wirtualną (urządzenie logiczne, na którym będzie wykonywany program);
     
  • specyfikacje maszyny wirtualnej Java (JVM : Java Virtual Machine); Maszyna wirtualna może być zaimplementowana na rzeczywistym komputerze na wiele sposobów: jako interpretator wbudowany w przeglądarkę stron WWW (np. Netscape), jako samodzielny program interpretujący pliki kodu bajtowego lub kompilator przekształcający przed rozpoczęciem fazy wykonania plik z kodem bajtowym na program wykonalny specyficzny dla danej maszyny.
     
  • biblioteki Javy.
     

Java umożliwia pisanie programów, które mogą być uruchamiane z wiersza poleceń, aplikacji okienkowych, a także appletów: programów wstawianych na strony WWW i wyświetlanych przez przeglądarki internetowe.

Ten kurs ma wprowadzić Cię w podstawy programowania w języku Java. Aby poznać pełne możliwości języka musisz korzystać z dokumentacji dostępnej na stronie firmy Sun Microsystems. Obszerność - zwłaszcza pakietów bibliotecznych - uniemożliwia ich pełną prezentację. Niniejszy kurs ma Cię zapoznać jedynie podstawami języka Java na podstawie w miarę licznych przykładów. Po opanowaniu podstaw dalej musisz doskonalić swoje umiejętności samodzielnie.

Będziemy poznawali kolejno:

W części 1 - Narzędzia poznasz zestaw narzędzi niezbędny do rozpoczęcia pracy (jakie programy i skąd ściągnąć, jak je zainstalować i jak przygotować środowisko, aby można było pisać, kompilować i uruchamiać własne programy).

W części 2 - Pierwszy program zapoznasz się ze strukturą programu napisanego w Javie oraz zobaczysz jak należy pisać, kompilować i uruchomić program napisany w Javie.

W części 3 - Opis języka poznasz podstawowe elementy języka Java: podstawowe typy zmiennych, operatory służące do tworzenia wyrażeń, instrukcje sterujące pracą programu, klasy i obiekty oraz wyjątki czyli sposoby obsługi błędów, które mogą wystąpić podczas uruchomienia programu.

W części 3 - Applety dowiesz się jak tworzyć aplikacje uruchamiane na stronach WWW. Zapoznasz się z metodami pisania tekstu i rysowania, nauczysz się tworzyć proste animacja oraz nauczyć się jak Twój program może reagować na działania użytkownika.

W części 4 - Aplikacje okienkowe zobaczysz jak w Javie powstają aplikacje "okienkowe". Nauczysz się tworzyć własne okna i menu programu, korzystać z komponentów takich, jak pola tekstowe, przyciski poleceń, pola wyboru i opcji, pola list. Na koniec zapoznasz się jak w Javie realizować operacje wejścia-wyjścia: odczytywać dane z klawiatury i pracować z plikami dyskowymi.

« wstecz   dalej »