Prawo Murphy'ego: Sztuczna inteligencja jest lepsza od naturalnej głupoty.
Excel - Tabele przestawne

Raport tabeli przestawnej

Raport tabeli przestawnej jest interaktywną tabelą używaną do szybkiego podsumowywania dużych ilości danych. Wiersze i kolumny tabeli można obracać, aby zobaczyć różne podsumowania danych źródłowych, można filtrować dane, wyświetlając różne strony lub wyświetlać szczegóły dla interesujących obszarów.

Prosty raport tabeli przestawnej

Kiedy używać raportu tabeli przestawnej   Używaj raportu tabeli przestawnej, gdy chcesz podsumować powiązane sumy, szczególnie wtedy, gdy masz długą listę elementów do podsumowania i chcesz porównać wiele faktów dotyczących każdego elementu. Używaj raportów tabel przestawnych, gdy chcesz, aby Excel wykonał sortowanie, podsumowania częściowe i sumowanie. Ponieważ raport tabeli przestawnej jest interaktywny, więc użytkownicy mogą zmieniać wygląd danych tak, aby zobaczyć więcej szczegółów lub obliczyć różne podsumowania.

Tworzenie raportu tabeli przestawnej   Aby utworzyć raport tabeli przestawnej, użyj Kreatora tabel przestawnych [W menu Dane, kliknij polecenie Raport tabeli przestawnej] do znalezienia i wskazania danych źródłowych, które chcesz analizować i do utworzenia szkieletu raportu. Następnie możesz użyć paska narzędzi Tabeli przestawnej, aby zorganizować dane w obrębie tego szkieletu.

Dane źródłowe dla raportu tabeli przestawnej   Raport tabeli przestawnej można tworzyć w oparciu o listę Excel'a, zewnętrzną bazę danych, wiele arkuszy Excel'a lub inny raport tabeli przestawnej. Dane źródłowe pobierane z listy Excel'a są zorganizowana w wiersze i kolumny. Twoje dane źródłowe muszą mieć podobne fakty w tej samej kolumnie.

Elementy tabeli przestawnej

Raport tabeli przestawnej zawiera pola, z których każde odpowiada kolumnie w danych źródłowych i podsumowuje wiele wierszy informacji danych źródłowych. Pola w raporcie tabeli przestawnej zawierają elementy danych umieszczone wzdłuż wierszy lub w dół kolumn. Komórki, w których wiersze i kolumny przecinają się, pokazują podsumowanie elementów umieszczonych na górze kolumny i po lewej stronie wiersza.

Pola danych i komórki   Pole danych, takie jak Suma sprzedaży, udostępnia wartości, które są sumowane w raporcie tabeli przestawnej. W widocznym tu przykładzie komórka C6 pokazuje sumę sprzedaży dla sprzedawcy Davolio w miesiącu maju: to jest sumę danych sprzedaży z każdego wiersza w danych źródłowych, który zawiera miesiąc maj, Davolio jako sprzedawcę i Słodycze jako produkt.

Pola wiersza   Pola z bazowych danych źródłowych, którym przypisano orientację wiersza w raporcie tabeli przestawnej. W poprzednim przykładzie polami wiersza są Produkt i Sprzedawany przez. Raport tabeli przestawnej zawierający więcej niż jedno pole wiersza ma jedno wewnętrzne pole wiersza (w tym przykładzie jest to pole Sprzedawany przez), czyli pole najbliższe obszarowi danych. Pozostałe pola wierszy są określane jako zewnętrzne pola wierszy. Wewnętrzne pola wiersza mają różne atrybuty. Elementy ze skrajnego zewnętrznego pola są wyświetlane tylko raz, a elementy pozostałych pól są powtarzane w razie potrzeby.

Pole kolumny   Pole, któremu w raporcie tabeli przestawnej przypisano orientację kolumny. W poprzednim przykładzie pole Kwartały jest polem kolumny zawierającym dwa elementy, Kw2 i Kw3. Raport tabeli przestawnej może mieć wiele pól kolumn, podobnie jak może mieć wiele pól wierszy. Większość raportów tabel przestawnych sformatowanych z wcięciami nie ma pól kolumn.

Element   Podkategoria lub członek pola tabeli przestawnej. W poprzednim przykładzie elementami pola ProduktSłodycze i Mięso. Elementy reprezentują unikatowe wpisy w tym samym polu lub kolumnie danych źródłowych. Elementy pojawiają się jako etykiety wierszy lub kolumn albo na rozwijanych listach dla pól stron.

Pole strony   Pole, które jest przypisane do orientacji strony lub filtru. W tym przykładzie Region jest polem strony, którego można użyć do filtrowania raportu wg regionu. Za pomocą pola Region można wyświetlać podsumowane dane wyłącznie dla regionu Wschód lub wyłącznie dla regionu Zachód lub dla innych regionów. Gdy klikniesz inny element w polu strony, to cały raport tabeli przestawnej zmieni swój wygląd w ten sposób, że wyświetlane będą wyłącznie podsumowane dane powiązane z tym elementem.

Element pola strony   Każdy unikatowy wpis lub wartość z pola lub kolumny, w źródłowej liście lub tabeli staje się elementem na liście pola strony. W przykładzie element Wschód jest elementem wybranym dla pola strony Region i raport tabeli przestawnej wyświetla podsumowane dane wyłącznie dla regionu Wschód.

Pole danych   Pole z listy źródłowej lub bazy danych zawierającej dane do podsumowania. W tym przykładzie Suma sprzedaży jest polem sumującym wpisy z pola Sprzedaż lub z kolumny w danych źródłowych. W przykładzie raportu sformatowanego z wcięciami to pole ma nazwę Sprzedaż, a nie Suma sprzedaży.

Pole danych sumuje zwykle dane liczbowe, takie jak statystyka lub wartości sprzedaży, ale bazowe dane mogą być również tekstem. Domyślnie Excel podsumowuje dane w raportach tabel przestawnych PivotTable, używając funkcji podsumowującej Licznik i sumuje dane liczbowe z użyciem funkcji Suma.

Obszar danych   Część raportu tabeli przestawnej zawierająca dane podsumowania. Komórki obszaru danych zawierają podsumowane dane dla elementów w polach wierszy i kolumn. Każda wartość w obszarze danych reprezentuje podsumowanie danych z rekordów lub wierszy źródłowych.

Operacje na tabeli przestawnej

Funkcje podsumowujące   Aby podsumować wartości umieszczone w polach danych, raport tabeli przestawnej używa funkcji podsumowujących, takich jak Suma, Zlicz lub Średnia. Funkcje te wyliczają też automatycznie sumy pośrednie i sumy całkowite, tam gdzie chcesz je uzyskać. W widocznym tu przykładzie dane z kolumny Sprzedaż, umieszczonej na liście źródłowej, są sumowane z danymi Suma, pokazując sumy pośrednie dla miesięcy i sumy całkowite dla wierszy i kolumn.

Przeglądanie szczegółów   W większości raportów tabeli przestawnej możesz przeglądać szczegółowo wiersze z danych źródłowych, które składają się na wartość podsumowania umieszczoną w konkretnej komórce z danymi.

Zmiana układu   Przeciągając przycisk pola do innej części raportu tabeli przestawnej, możesz przeglądać dane na różne sposoby i obliczać różne wartości posumowania. Na przykład, możesz przeglądać nazwy sprzedawców w poprzek według kolumn, zamiast w dół według wierszy.

« wstecz   dalej »