Excel - Zadania
Ćwiczenia podstawowe
- Korzystając z arkusza jak z kalkulatora oblicz wartości następujących wyrażeń:
- 210
- (3,125-2,15)2-(-32,12+12,32)3
- W komórce A1 pierwszego arkusza zsumuj wartości z komórek A2 i A3 pięciu pierwszych arkuszy skoroszytu.
- Wprowadź do dowolnej komórki arkusza liczbę 1,5 , a następnie sprawdź, jak będzie wyświetlanie przy wyborze sposobu wyświetlania liczb w formacie: liczbowym, walutowym, naukowym, procentowym, jako data i jako czas.
Następnie zdefiniuj własny format wyświetlania liczb dla tej komórki:
- wyświetlany przed liczbą znak $;
- zawsze 3 miejsca przed kropka dziesiętną i 2 po kropce.
- Do komórek A1, B1 i C1 arkusza wprowadź napis: To jest próba formatowania długiego tekstu. Następnie spowoduj, aby były widoczne wszystkie teksty korzystając z możliwości:
- w komórce A1 - zmiany szerokości kolumny
- w komórce B1 - zawijania wierszy
Uwaga: teksty w komórkach powinny być wyśrodkowane w pionie i w poziomie.
Funkcje arkusza
- Wykonaj następujące operacje:
Do komórki H1 wpisz liczbę 1,5.
Komórki A1:A100 wypełnij w następującym porządku: 1, 5, 9, itd.
Każda komórka w kolumnie B powinna zawierać iloraz liczby z komórki A (z tego samego wiersza) oraz liczby z komórki H1.
Liczbę z każdej komórki w kolumnie B porównaj z liczbą z komórki B40:
- jeżeli jest mniejsza, to do równoległej komórki w kolumnie C wpisz jej podwojoną wartość;
- jeżeli jest równa lub większa, to do równoległej komórki w kolumnie C wpisz połowę jej wartości.
Liczbę z każdej komórki w kolumnie C porównaj z liczbą z komórki B40:
- jeżeli jest większa, to do równoległej komórki w kolumnie D wpisz 1;
- jeżeli jest równa lub mniejsza, to do równoległej komórki w kolumnie D wpisz 0.
Sprawdzić zawartość komórek w kolumnie D:
- jeżeli jest 1, to do sąsiedniej komórki w kolumnie E przepisać zawartość równoległej komórki w kolumnie A;
- jeżeli jest 0, to do sąsiedniej komórki w kolumnie E wpisać 0.
W komórce H2 policz ile razy w kolumnie D występuje 1.
W komórce H3 policz średnią arytmetyczną z liczb z kolumny A.
- Jeżeli w A1 jest liczba całkowita dodatnia, to w A2 podać, czy jest to parzysta, czy nieparzysta.
- Przygotować arkusz tak, aby w kolejnych komórkach kolumny A wyświetlał bieżącą datę i czas systemowy, ilość dni jaka została do końca roku oraz czas jaki został do północy.
- Jeżeli w A1 jest liczba, to w B1 wyświetlać: XX lat XX miesięcy XX dni wyliczone jako różnica między datą systemową a wprowadzoną do A1. W przeciwnym razie w B1 komunikat Brak daty!.
- Dla 25 kolejnych liczb naturalnych poczynając od podanej przez użytkownika w komórce A1 liczby n wyświetlić w tablicy (w obszarze: B1:E26) ich kwadraty, sześciany, pierwiastki i odwrotności (z 5 miejscami po przecinku). Gdy n nie jest podane, to tablica powinna być pusta.
- Przygotować arkusz tak, aby po wprowadzaniu liczb do kolejnych komórek w kolumnie A były one wyświetlane w systemie monetarnym, w kolumnie B wyświetlała się ich narastająca suma również w systemie monetarnym, a w kolumnie C ich przelicznik w dolarach (aktualny kurs dolara ma być przechowywany w komórce D1). Dla pustych komórek w kolumnie A odpowiednie komórki w kolumnach B i C powinny wyglądać na puste. Wszystkie liczby z dwoma miejscami po przecinku.
- Użytkownik wprowadza do arkusza 3 liczby: a1, r i n (n<=50) (odpowiednio do komórek A1, A2 i A3). Wyświetlić n pierwszych wyrazów ciągu arytmetycznego (z 2 miejsca po przecinku) o wyrazie początkowym a1 i różnicy r. Jeżeli brak a1, r lub n, odpowiednie komórki z wyrazami ciągu też powinny być puste. Wprowadzanie możliwe tylko do 3-ch wybranych komórek.
- Jeżeli wszystkie komórki obszaru A1:C10 są wypełnione, to wyświetlić sumę i średnią arytmetyczna (z 3 miejscami po przecinku) dla każdego wiersza i kolumny. W przeciwnym razie przy odpowiednim wierszu (kolumnie) wyświetlać komunikat Dane nie są kompletne.
- Dla każdego wiersza w obszarze A1:E10 należy (o ile są wypełnione liczbami wszystkie komórki w tym wierszu) wyświetlić: w kolumnie F sumę wiersza, w kolumnie G średnią arytmetyczna, w kolumnie H - wartość minimalną, a w kolumnie I - wartość maksymalną wiersza. Gdy w wierszu brak choć jednej liczby, to odpowiednie komórki są puste.
- Dla 5 uczniów z przygotuj arkusz z ocenami końcowymi z 2 semestrów (po 5 przedmiotów dla każdego semestru). Następnie wylicz średnią ocenę z 2-ma miejscami po przecinku z każdego semestru i całego roku.
Tabele i wykresy
- Sporządź formularz faktury VAT przewidzianej na 5 pozycji z funkcjami: mnożenia ceny przez ilość i wartości przez stawkę podatku VAT oraz sumowania podatku i kwoty do zapłaty. Data sprzedaży powinna być datą systemową. Format komórek powinien być zgodny z ich zawartością (data, cena i wartość w złotych, procent podatku, itd.). Arkusz powinien mieć nazwę Faktura. Komórki z formułami powinny być chronione przed zmianą zawartości.
- Skopiuj arkusz utworzony w poprzednim zadaniu do 10 innych arkuszy, a następnie w kolejnym arkuszu przygotuj zestawienie faktur zawierające dla każdej faktury: wartość netto, wartość VAT i wartość brutto faktury.
- Na podstawie zestawienia z poprzedniego zadania przygotuj wykresy:
- wartość netto i brutto każdej faktury w postaci krzywej;
- procentowy udział każdej z faktur w całości sprzedaży.
- Przygotuj tabelę ocen uczniów zawierającą następujące pola:
- nazwisko i imię;
- klasa (3 różne klasy);
- oceny z 5 przedmiotów;
- średnia ocen (obliczone).
Wypełnij ją (około 50 wierszy) losowymi danymi, a następnie wykonaj poniższe obliczenia:
- w komórce K1 wyświetl średnią całej grupy;
- w komórce K2 wyświetl średnią klasy I;
- w komórce K3 wyświetl średnią klasy II;
- w komórce K4 wyświetl średnią klasy III;
- w komórce K5 wyświetl najlepszą średnią;
- w komórce K6 wyświetl najsłabszą średnią;
- w komórce K7 wyświetl ile osób ma średnią powyżej 4;
- w komórce K8 wyświetl nazwisko ucznia z najlepszą średnią.
- Dla podanego przez użytkownika n oraz przedziału [x1,x2] (odpowiednio do komórek A1, A2, A3) należy przedstawić wykres funkcji: y=xn. Wprowadzanie możliwe tylko do 3-ch wybranych komórek.
- W komórkach B1, B2, B3 zapisane są współczynniki równania kwadratowego: ax2+bx+c=0. W komórce B5 należy wyświetlić obliczoną deltę równania, a w komórkach B7 i B8 obliczone pierwiastki (x1 i x2 dla delty > 0 lub x0 dla delty =0 lub komunikat Brak rozwiązań dla delty < 0. Wprowadzanie możliwe tylko do trzech komórek.
Następnie przygotuj wykres funkcji dla przedziału: [xw-10 ; xw+10], gdzie xw jest współrzędną wierzchołka paraboli.
- Przygotować arkusz tak, aby zawsze wyświetlany był wykres funkcji y=sin(x) dla [x1,x2], gdzie x1 jest zawartością komórki A1, a x2 - A2.
- Przygotować arkusz tak, aby po wprowadzeniu wartości x1 i x2 (gdzie x1 jest zawartością komórki A1, a x2 - A2) wyświetlał się wykres funkcji y=sin(x) i y=tg(x) dla [x1,x2]. Wprowadzanie możliwe tylko do 2-ch wybranych komórek.
- Przygotować tablicę, która po wprowadzeniu kąta x do komórki A1 będzie wyświetlała w obszarze: B1:F92 sin, cos, tg i ctg z 5 miejscami po przecinku dla przedziału [x; x+90] co 1 stopień.
- Użytkownik podaje wartości x1 i z1 (odpowiednio w komórkach A1 i A2). Dla kolejnych 20 liczb naturalnych poczynając od x1 i z1 utwórz tablicę wartości funkcji y=x2+z2. Gdy brak x1 lub z1, to tablica powinna być pusta. Wprowadzanie możliwe tylko do komórek A1 i A2.
- Przygotować arkusz tak, aby zawsze wyświetlany był wykres funkcji y=sin(x) oraz y=cos(x) dla [x1,x2], gdzie x1 jest liczbą z komórki A1, a x2 - A2. Wprowadzanie możliwe tylko do komórek A1 i A2.
- Dla podanego przez użytkownika n oraz przedziału [x1,x2] (odpowiednio do komórek A1, A2, A3) należy przedstawić na jednym wykresie funkcje: y=xn i y=nx. Wprowadzanie możliwe tylko do komórek A1, A2 i A3.
- Przygotuj zestawienie rocznych obrotów FIRMY posiadającej 5 sklepów (Sklep 1, sklep2... Sklep 5) według poniższych założeń:
- dla każdego sklepu wprowadzamy ręcznie jego obroty w poszczególnych miesiącach;
- jeżeli dane sklepów z jakiegoś miesiąca są kompletne, to powinna pojawiać się automatycznie suma obrotów dla danego miesiąca;
- jeżeli dane sklepu z jakiegoś kwartału są kompletne, to powinna pojawiać się automatycznie suma obrotów dla danego sklepu z tego kwartału;
- jeżeli dane sklepu z całego roku są kompletne, to powinna pojawiać się automatycznie suma obrotów dla danego sklepu z roku.
Sformatuj opracowaną tabelę korzystając z możliwości autoformatowania tabel.
Następnie przygotuj 3 wykresy prezentujące obroty sklepów:
- kolumnowy wykres prezentujący obroty (oś Y) każdego ze sklepów w poszczególnych kwartałach (oś X);
- kolumnowy wykres prezentujący obroty (oś Y) FIRMY (łącznie wszystkich sklepów) w poszczególnych miesiącach roku (oś X);
- kołowy wykres prezentujący procentowy udział każdego ze sklepów w rocznych obrotach FIRMY.
Bazy danych w arkuszu
- Przygotuj bazę wydatków zawierającą następujące pola:
- miesiąc (1 do 12)
- wartość obrotów ze stawką VAT 0% (1000 do 3000 zł)
- wartość obrotów ze stawką VAT 7% (1000 do 3000 zł)
- wartość obrotów ze stawką VAT 22% (1000 do 3000 zł)
Następnie wypełnij bazę (około 100 rekordów) losowymi liczbami z podanych zakresów.
Przygotowaną bazę przekopiuj do arkusza 2 jako wartości (bez wzorów).
Po opracowaniu bazy przygotuj prezentację na wykresach:
- miesięczne obroty przedstaw w postaci wykresu kolumnowego (na osi X jeden słupek dla każdego miesiąca z pokazanym udziałem poszczególnych stawek VAT różnymi kolorami)
- roczne obroty wg stawek VAT (wykres kołowy, ukazujący % udział każdej stawki w całkowitym obrocie).
- Przygotuj bazę płac pracowników zawierającą następujące pola:
- nazwisko (1 duża litera)
- imię (1 duża litera)
- wydział (losowa liczba z zakresu 1-10)
- płaca zasadnicza (1000 zł - 2000 zł)
- procent premii (0% - 30%)
- kwota premii (obliczona)
- do wypłaty (obliczone)
Następnie wypełnij ją (około 100 rekordów) losowymi danymi zgodnie z podanymi zakresami.
Przygotowaną bazę przekopiuj do arkusza 2 jako wartości (bez wzorów).
Po przygotowaniu bazy oblicz sumę płac dla każdego wydziału.
Następnie przedstaw dane na wykresie: zarobki wg działów (na osi X jeden słupek dla każdego działu)
- Przygotuj bazę ocen uczniów zawierającą następujące pola:
- nazwisko (1 duża litera)
- imię (1 duża litera)
- oceny z 6 przedmiotów (1 - 6)
- średnia ocen (obliczone)
Następnie wypełnij ją (około 30 rekordów) losowymi danymi zgodnie z podanymi zakresami.
Przygotowaną bazę przekopiuj do arkusza 2 jako wartości (bez wzorów).
Po przygotowaniu bazy oblicz średnią ocenę z każdego przedmiotu.
Następnie przedstaw w tabeli średnią ocenę z każdego przedmiotu.
- Przygotuj bazę rachunków telefonicznych zawierającą następujące pola:
- nazwisko abonenta (1 duża litera)
- miesiąc (1-12)
- ilość impulsów w miesiącu (0 - 500)
- do zapłaty (obliczone: ilość impulsów x 0,35 zł)
Następnie wypełnij ją (około 300 rekordów) losowymi danymi zgodnie z podanymi zakresami.
Przygotowaną bazę przekopiuj do arkusza 2 jako wartości (bez wzorów).
Po przygotowaniu bazy oblicz sumę impulsów i należności każdego klienta.
Przedstaw na wykresie kolumnowym należności każdego klienta (1 słupek dla 1 klienta z podziałem na miesiące).
- Przygotuj bazę obrotów firmy zawierającą następujące pola:
- data (dowolny dzień bieżącego kwartału)
- nr faktury (1 - 1500)
- kod klienta (1 - 50)
- wartość netto (200 zł - 1800 zł)
- wartość brutto (wartość netto powiększona o 22%)
Następnie wypełnij ją (około 200 rekordów) losowymi danymi zgodnie z podanymi zakresami.
Przygotowaną bazę przekopiuj do arkusza 2 jako wartości (bez wzorów).
Po przygotowaniu bazy oblicz sumę faktur dla każdego klienta.
Następnie przedstaw w postaci tabeli:
- wartość obrotów netto i brutto z poszczególnymi klientami
- wartość obrotów netto w kolejnych dniach.
- W obszarze A1:D300 przygotuj zestawienie sprzedaży FIRMY, która zatrudnia 3 sprzedawców (A, B i C) i obraca 3-ma towarami (a, b i c) według poniższych zaleceń:
- kolumna A - SPRZEDAWCA: A, B i C;
- kolumna B - TOWAR: a, b i c;
- kolumna C - MIESIĄC: I - XII;
- kolumna D - ILOŚĆ: 300 - 5000;
Po przygotowaniu tabeli wykonaj następujące czynności:
- wyszukaj wszystkie transakcje, które odbyły się w maju;
- wyszukaj wszystkie transakcje, które odbyły się w lutym lub lipcu;
- wyszukaj wszystkie transakcje, które dotyczyły towaru a;
- wyszukaj wszystkie transakcje, które dotyczyły sprzedaży towaru a przez sprzedawców A i C;
- wyszukaj wszystkie transakcje, które dotyczyły sprzedaży towaru a i b przez sprzedawców A i C w trzecim kwartale roku;
- posortuj tabelę według sprzedawców i towarów, a następnie podlicz ilość sprzedaży poszczególnych towarów przez każdego ze sprzedawców;
- posortuj tabelę według miesięcy i towarów, a następnie podlicz ilość sprzedaży poszczególnych towarów w każdym miesiącu;
- korzystając z formularza danych usuń wszystkie transakcje sprzedaży towaru a przez sprzedawcę B w III kwartale;
- korzystając z formularza danych dopisz dowolne 3 nowe rekordy do tabeli;
- kołowy wykres prezentujący procentowy udział każdego ze sklepów w rocznych obrotach FIRMY.
Raport tabeli przestawnej
- Korzystając z bazy opracowanej w poprzednim ćwiczeniu przygotuj raporty tabeli przedstawiające:
- sprzedaż każdego z towarów a, b, c przez każdego ze sprzedawców A, B i C;
- sprzedaż każdego z towarów a, b, c w rozbiciu na poszczególne miesiące roku przez każdego ze sprzedawców A, B i C;
- sprzedaż każdego z towarów a, b, c przez każdego ze sprzedawców A, B i C w poszczególnych miesiącach.
|