Pustą dyskietkę możesz przeszukiwać długo i bezskutecznie. Długo i bezskutecznie możesz przeszukiwać również pełną dyskietkę.
Kurs Excel'a - Lekcja 1. Przygotowanie skoroszytu

Pierwszą czynnością w realizacji naszego projektu będzie zaplanowanie układu skoroszytu: z ilu arkuszy ma się składać i jak każdy z nich ma się nazywać.

W naszym przypadku przygotujemy po jednym arkuszu dla każdego roku i nadamy każdemu z nich nazwę Rok rrrr (gdzie rrrr oznacza rok) oraz dodatkowy arkusz dla zestawienia zbiorczego o nazwie Lata 2000-2005. Łącznie potrzebujemy więc 7 arkuszy z odpowiednio zdefiniowanymi nazwami.

Ilość arkuszy w skoroszycie rzadko zgadza się z naszymi potrzebami. Możemy ją zmienić poprzez:

Usuwamy zbędne arkusze
Jeżeli nasz skoroszyt ma więcej arkuszy niż potrzebujemy, to najprostszą metodą jest usunięcie zbędnych arkuszy. w tym celu musimy zaznaczyć arkusze przeznaczone do usunięcia klikając na myszką na zakładce z nazwą każdego arkusza, który chcemy usunąć trzymając przy tym wciśnięty klawisz Ctrl lub przejść do pierwszego usuwanego arkusza i następnie trzymając wciśnięty klawisz Shift kliknąć myszką na zakładce ostatniego przeznaczonego do usunięcia arkusza. W wyniku tej operacji powinny podświetlić się na biało wszystkie zakładki zaznaczonych arkuszy. Wygląda to przykładowo tak:

Po zaznaczeniu zbędnych arkuszy (jest przy tym obojętne czy będą to początkowe, środkowe, czy też końcowe arkusze) usuwamy je korzystając z opcji menu: Edycja | Usuń arkusz. W ten sposób otrzymujemy skoroszyt z dokładnie taką ilością arkuszy jakiej potrzebujemy.

Wstawiamy brakujące arkusze
Jeżeli nasz skoroszyt ma mniej arkuszy niż potrzebujemy, to należy dołożyć brakujące arkusze korzystając z opcji menu: Wstaw | Arkusz. Operację tą powtarzamy tyle razy, aż ilość arkuszy w naszym skoroszycie wyniesie dokładnie siedem.
Otwieramy skoroszyt ze zdefiniowaną ilością arkuszy
Jeżeli nie chcemy dokładać ani usuwać ręcznie arkuszy z naszego skoroszytu, ale wolimy, aby nowy skoroszyt otworzył się od razu z żądną ilością arkuszy, to musimy zmienić domyślne opcje programu Excel dla nowych skoroszytów.

W tym celu musimy wejść w menu Narzędzia | Opcje... w otwartym oknie dialogowym wybrać zakładkę Ogólne i w polu Liczba arkuszy w nowym skoroszycie ustawić wartość 7 tak, jak to pokazuje poniższa ilustracja:

Teraz zostaje nam już tylko zatwierdzić zmienione ustawienie, a następnie otworzyć nowy skoroszyt. Będzie on miał dokładnie 7 arkuszy.

Zmieniamy nazwy arkuszy
Kiedy mamy już przygotowany skoroszyt z odpowiednią ilością arkuszy, to musimy każdemu z nich nadać odpowiednią nazwę: ułatwia to poruszanie się między arkuszami i jest o wiele bardziej czytelne niż standardowe nazwy Arkusz1, Akusz2, itd.

Najprostszą metodą jest dwukrotne kliknięcie myszką na zakładce arkusza, któremu chcemy zmienić nazwę i wpisanie odpowiedniej nazwy z klawiatury. Nazwę zatwierdzamy klawiszem Enter lub kliknięciem myszki w dowolnym miejscu arkusza. Tą metodę przedstawia poniższa ilustracja:

Dla osób, które wolą korzystać z menu programu istnieje druga metoda: wybranie z menu opcji Format | Arkusz | Zmień nazwę a następnie postępujemy identycznie, jak w poprzednim przypadku.

Zachowujemy skoroszyt
Kiedy mamy już przygotowany skoroszyt należy zapisać go na dysku, aby nie utracić efektów własnej pracy. W kolejnych lekcjach będziemy wracali do tego skoroszytu. Musimy więc zachować go w wybranym przez nas folderze pod zdefiniowaną przez nas nazwą. Zapisu skoroszytu na dysk możemy dokonać kilkoma sposobami:
  • korzystając z klawiaturowego skrótu Ctrl+S
     
  • korzystając z ikony zapisu skoroszytu
     
  • wybierając z menu opcję Plik | Zapisz lub | Zapisz jako...
     

W oknie dialogowym zapisu pliku musimy określić folder, w którym plik ma być zapisany, podać nazwę pliku ze skoroszytem (rozszerzenia nie musimy wpisywać, gdyż Excel automatycznie nadaje plikom skoroszytów rozszerzenie XLS). Należy jednak zwrócić uwagę na typ zapisywanego pliku: Excel może zapisywać dane w różnych formatach, ale my musimy wybrać format Skoroszyt Microsoft Excel (*.xls).

« wstecz   dalej »