Nie ma programów całkowicie idiotoodpornych.
Kurs Excel'a - Lekcja 10. Korekta danych

Nową lekcję rozpoczynamy od otwarcia naszego skoroszytu

Kilka uwag przed rozpoczęciem pracy

Mając już przygotowane pełne zestawienia należy je zabezpieczyć przed przypadkową utratą efektów naszej pracy: powinniśmy uniemożliwić zarówno kasowanie jak też zmianę wszystkich wykresów oraz komórek zawierających opisy tabel i wyliczane formuły.

W Excelu - w każdym nowym arkuszu - domyślnie wszystkie komórki są chronione przed zmianą zawartości. Możemy jednak je zapisywać, zmieniać i kasować, gdyż wyłączony jest mechanizm sprawdzający to zablokowanie.

Ochrona komórek

Zaczynamy od zaznaczenia całego arkusza , a następnie z menu Format | Formatuj komórki... wybrać zakładkę Ochrona i wyłączyć opcję Ukryj. Po włączeniu ochrony arkusza spowoduje to, że zawartość komórek nie będzie można oglądać zawartości komórek w pasku formuły.

Teraz musimy odblokować te komórki, których zawartość może zmieniać użytkownik. Należy zaznaczyć odblokowywane komórki, a następnie z menu Format | Formatuj komórki... wybrać zakładkę Ochrona i wyłączyć opcję Zablokuj. Po włączeniu ochrony arkusza spowoduje to, że zawartości komórek nie będzie można edytować ani usuwać, którym nie zdjęliśmy zablokowania.

Blokowanie komórek

Zabezpieczanie arkusza

W celu włączenia mechanizmu sprawdzającego ochronę komórek przed zmianą zawartości należy włączyć ochronę arkusza z menu Narzędzia | Ochrona | Chroń arkusz .

W otwartym oknie dialogowym powinna być zaznaczona ochrona Zawartości i Obiektów. Opcjonalnie można podać również hasło (bez jego podania nie będzie można zdjąć ochrony z arkusza).

Powyższe czynności (blokowanie i ukrywanie komórek oraz ochrona arkusza) należy wykonać kolejno w każdym z arkuszy skoroszytu.

Ochrona arkusza

Przed zakończeniem lekcji zachowujemy skoroszyt !!!

 

Na tym kończymy naukę pracy z arkuszem Excel'a.
Możesz teraz spróbować wykonać samodzielnie ćwiczenia na następnych stronach.

 

« wstecz   dalej »